Na ostatnim posiedzeniu w Gmachu Sejmu Śląskiego omówiono nowe założenia związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) oraz modernizacją infrastruktury kolejowej w regionie. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji oraz komisji Sejmiku Województwa Śląskiego. Przedstawione plany mają na celu m.in. poprawę jakości połączeń kolejowych oraz zmniejszenie negatywnej ingerencji w tereny zabudowane i rekreacyjne.
Spójny System Kolejowy dla Województwa Śląskiego zintegrował dwa dotychczas odrębne projekty, CPK oraz Kolej Plus, w ramach jednego, kompleksowego schematu. W nowym rozwiązaniu uwzględniono zmiany w realizacji kolei dużych prędkości, które miały na celu lepszą ochronę lokalnych terenów rekreacyjnych, co spotkało się z pozytywnym odbiorem ze strony społeczności lokalnych. Planowane są również infrastrukturalne ulepszenia, takie jak budowa estakady w Palowicach oraz dwutorowy układ kolejowy w Mikołowie, gdzie równocześnie ograniczone zostaną kontrowersyjne inwestycje.
Nowe plany przewidują istotne uproszczenia dotyczące procedur wywłaszczeniowych oraz wprowadzenie programów dobrowolnego nabycia nieruchomości, co ma na celu minimalizację dyskomfortu mieszkańców. Przyspieszony czas przejazdów z Katowic do Żor, Mikołowa oraz Jastrzębia-Zdroju znacząco wpłynie na komfort podróży. Po zakończeniu inwestycji, czas przejazdu do Żor wyniesie zaledwie 20 minut, podczas gdy obecnie osiągnięcie tego celu zajmuje godzinę. Ulepszenia w komunikacji kolejowej mają na celu zaspokojenie rosnących potrzeb mieszkańców regionu oraz poprawić efektywność transportową na Śląsku.
Źródło: Urząd Miasta Żory
Oceń: Nowe ustalenia dotyczące budowy CPK i rozwoju transportu kolejowego na Śląsku
Zobacz Także