Stacja kolejowa w Żorach, znana jako Żory, odegrała znaczącą rolę w rozwoju lokalnej infrastruktury transportowej. Położona jest w obszarze Kleszczówki, w malowniczym województwie śląskim.
Warto zauważyć, że ta stacja nie tylko ułatwia podróże mieszkańców, ale również stanowi punkt przesiadkowy dla osób odwiedzających region. Żory, jako jedna z ważniejszych stacji na mapie transportowej, zapewnia dostęp do różnych usług i dogodnych połączeń kolejowych.
Ruch pasażerski
W kontekście transportu kolejowego w Żorach, szczególnie istotny jest temat ruchu pasażerskiego. Stacja kolejowa w tych okolicach odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu mieszkańców i podróżnych. Warto zwrócić uwagę na zmiany w wymianie pasażerskiej na przełomie lat, które pokazują, jak stacja ewoluowała.
Rok | Wymiana pasażerska na dobę |
---|---|
2017 | 50 do 99 |
2022 | 150 do 199 |
Podsumowując, powyższe dane ilustrują dynamikę wzrostu liczby pasażerów korzystających z usług stacji kolejowej w Żorach na przestrzeni ostatnich lat.
Historia
Pierwsze historyczne wydarzenie związane z koleją w Żorach miało miejsce 1 lipca 1884 roku. O godzinie 17:00 do miasta wjechał testowy pociąg, któremu towarzyszyła orkiestra grająca na powitanie, a lokomotywa była udekorowana flagami. W skład pociągu weszli urzędnicy oraz przedstawiciele firmy odpowiedzialnej za budowę linii kolejowej. Oficjalne otwarcie stacji miało miejsce dopiero dwa miesiące później, 1 września 1884. Stacja została wzniesiona w ramach linii kolejowej łączącej Orzesze z Żorami, która zakończyła kursowanie w Wodzisławiu Śląskim. W początkowym okresie na trasie kursowały trzy rodzaje pociągów: pocztowy, osobowy oraz towarowy.
Przełomowym momentem dla komunikacji kolejowej w Żorach nastał 21 listopada 1936 roku, gdy stacja zyskała status węzła, po przyłączeniu do linii kolejowej z Rybnika. W rok po tym wydarzeniu budynek dworca przeszedł gruntowną przebudowę. W tamtym czasie, przy stacji działało wiele organizacji społecznych i zawodowych, w tym Koło Rodziny Kolejowej w Żorach, które wspierało lokalną VI Drużynę Harcerską. Po wybuchu II wojny światowej obroną żorskiego dworca oraz połączenia w kierunku Kleszczowa zajęła się 3 kompania Obrony Narodowej. Niestety, w wyniku działań wojennych zarówno infrastruktura kolejowa, jak i tory uległy wielu zniszczeniom.
Normalizacja ruchu kolejowego rozpoczęła się 12 lipca 1945 roku, kiedy to uruchomiono połączenia z Żorami do Katowic przez Orzesze. Wznowiono również ruch na stacji oraz częściowo odbudowano budynek dworca. Przez lata 90. XX wieku ilość kursujących pociągów znacznie się zmniejszyła. W 2001 roku zamknięto linię Orzesze – Żory – Pawłowice, co przyczyniło się do spadku znaczenia stacji. Ostatecznie, 28 października 2009 roku zlikwidowano kasę biletową, a budynek dworca został zamknięty.
Proces przejęcia dworca przez Urząd Miasta Żory rozpoczął się w 2015 roku, a po renowacji w 2022 roku, obiekt zyskał nowe życie i został ponownie otwarty dla podróżnych. Aktualnie na stacji zatrzymują się pociągi osobowe spółki Koleje Śląskie, w tym:
- S72 Rybnik – Żory – Pszczyna,
- S75 Gliwice – Rybnik – Żory – Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec,
- S76 Gliwice – Rybnik – Żory – Skoczów – Goleszów – Ustroń – Wisła.
Stacja obsługuje również dalekobieżne połączenia spółki PKP Intercity, które obejmują:
- InterCity Szyndzielnia Bielsko-Biała Główna – Żory – Opole – Wrocław – Poznań – Ustka,
- InterCity Halny (Zakopane – Żywiec) – Bielsko-Biała – Żory – Opole – Wrocław – Poznań – Bydgoszcz,
- InterCity Porta Moravica Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Żory – Ostrawa – Wiedeń – Graz,
- sezonowy TLK Pirat Bielsko-Biała – Żory – Poznań – Kołobrzeg,
- sezonowy TLK Wolin Bielsko-Biała – Żory – Opole – Zielona Góra – Świnoujście.
Plany
PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają wprowadzić nowe rozwiązania w zakresie informowania pasażerów, instalując urządzenia dynamicznej informacji pomiędzy stacjami Żory a Rybnik. System ten będzie obejmował szeroki zakres funkcji, w tym nagłośnienie, które umożliwi przekazywanie ważnych komunikatów oraz system wizualnej informacji, oferujący pasażerom aktualne dane w przyjazny sposób.
Dodatkowo, w ramach tych usprawnień planowane jest także wzbogacenie peronów o monitoring, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych. Warto zauważyć, że w trakcie realizacji tego projektu uwzględniono również poczekalnię dworca, która obecnie należy do miasta. Ona także ma zostać wyposażona w podobne systemy informacyjne, co zapewni większą komfort podróży dla wszystkich pasażerów.
Przypisy
- https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/zory-informacja-pasazerska-jednak-takze-na-dworcu--118308.html [dostęp 18.06.2024 r.]
- https://dziennikzachodni.pl/dworzec-pkp-w-zorach-czeka-na-podroznych-tych-jednak-brakuje-w-dniu-otwarcia-dworzec-swiecil-pustkami/ar/c3-16026963 [dostęp 18.06.2024 r.]
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Katarzyna Śleziona: Dworzec PKP Żory: Kiedy gmina Żory stanie się właścicielem? Kiedy ruszy remont?. zory.naszemiasto.pl, 29.01.2015 r. [dostęp 19.03.2015 r.]
- Katarzyna Śleziona: Kolej Żory: Czas świetności, a potem upadku. Jaka będzie przyszłość PKP w Żorach?. zory.naszemiasto.pl, 17.11.2014 r. [dostęp 19.03.2015 r.]
- Żory. slaskie.atlaskolejowy.pl. [dostęp 19.03.2015 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Pałac w Żorach | Budynek przedszkola w Żorach-Kleszczówce | I Liceum Ogólnokształcące im. Karola Miarki w Żorach | Muzeum Ognia w Żorach | Park Cegielnia w Żorach | Muzeum Miejskie w Żorach | Żorski Park PrzemysłowyOceń: Żory (stacja kolejowa)